Lista ostatnich zmian na Facebooku

Opublikowano 16 Wrz 2011 w Facebook, Mobile, Social Media

Scott Ayres z hubze.com zgromadził wszystkie ostatnie aktualizacje, które miały miejsce na Facebooku w jednym artykule. Poniżej lista najważniejszych według mnie zmian w serwisie.

1. Przycisk Subskrybuj


To jedna z najważniejszych zmian na Facebooku. Przycisk Subskrybuj umożliwia śledzenie postów dowolnego użytkownika (oczywiście usługę subskrypcji należy najpierw włączyć) na Facebooku, bez konieczności dodawania go do znajomych. Można to porównać do śledzenia użytkowników na twitterze (followersów).

Przycisk Subskrybuj dostępny jest w profilu użytkownika po prawej stronie na górze (obok Dodaj znajomego), z kolei lista osób z Subskrypcji (śledzonych/śledzących) dostępna jest w profilu, w zakładkach. Wygląda to mniej więcej tak (Mark jest dodawany z defaultu :P):


Jak dla mnie to świetne rozwiązanie, które wreszcie (po dodaniu opcji publikowania postów w trybie: Public, Friends oraz Custom) ma jakikolwiek sens. Z drugiej strony, nie widzę sensu subskrybowania mojej osoby (chociaż zapraszam) w przypadku gdy prowadzi się już FanPage.

2. Kto udostępnił moje posty


Kolejna nowość to informacja o ilościach udostępnionego contentu przez społeczność. Przy każdym poście napisanym przez FanPage pojawia się informacja, ile dana informacja została udostępniona dalej. Po kliknięciu w „Zobacz 1 udostępniony materiał” pojawia się warstwa z listą osób, które udostępniły nasz materiał (wraz z treścią).

3. Username (bez wymogu posiadania 25 fanów)


Do tej pory możliwość ustawienia przyjaznego linku (np. www.facebook.com/social360pl) dla naszego FanPage’a wymagała od właściciela posiadania minimum 25 fanów. Było to uciążliwe. Osobiście miałem z tym problem w czasie wyborów samorządowych w zeszłym roku. Tworząc FanPage dla mojej babci (obecnej Pani Burmistrz) musiałem najpierw zgromadzić fanów, by następnie stworzony i przyjemny URL móc nanieść na pozostałych kreacjach reklamowych.

Od teraz nie ma takiego limitu.

4. Mniej maili od Facebooka


Facebook napisał we wtorek na swojej ścianie, iż testuje nową funkcjonalność związaną z wysyłaniem e-maili do bardzo aktywnych użytkowników Facebooka, którzy z racji swojej aktywności otrzymują bardzo dużo wiadomości pocztowych. Od teraz możemy zdecydować czy chcemy, aby Facebook „Wysyłał mi ważne aktualizacje i podsumowania e-mail zamiast pojedynczych powiadomień e-mail”.


Opcja dostępna jest w Ustawieniach powiadomień.

5. Facebook Like dla Google Chrome


Nie od dziś wiadomo, że Google dwoi się i troi, aby w jakikolwiek sposób wyciągnąć „trochę” użytkowników z Facebooka do własnej społecznościówki – Google+. Reklam pokroju, które wrzucił 5 minut temu Jacek Jankowski na swojej ścianie pojawia się na Facebooku od dobrych 3-4 miesięcy po prostu mnóstwo…

Facebook idąc za ciosem wydał oficjalne rozszerzenie dla przeglądarki Chrome, wtyczkę Facebook Like Button (alternatywa dla Google+1 Button). Rozwiązanie pozwala „zalajkować” dowolną stronę w sieci, nawet taką, która nie posiada wtyczek społecznościowych od Facebooka (np. przycisku „Lubię to!”).

6. Facebook 3.5 dla Mobile (iOS)


Pisałem już o tym na FP. Poprawiono wiele, zmieniono również. Poprawiono między innymi bug w czasie tagowania znajomych przy check’inach, który powodował wysypanie aplikacji.

Zmieniony wygląd dodawania statusów, który obecnie wygląda bardzo podobnie do tego co znamy z twittera oraz wygląd profilu oraz grup. Z pozostałych „ficzerów” oraz aktualizacji: poprawiono szybkość otrzymywania notyfikacji i stabilność, usprawniono sposób filtrowania treści, wprowadzono możliwość lajkowania komentarzy pod wpisami.

Nadal brakuje mi wyodrębnienia stron z zakładki „Znajomi”. Nie rozumiem dlaczego grupy mogą być wyodrębnione, a strony nie. Nie rozumiem.

7. Rozbudowane postowanie


Jak wspominałem w punkcie pierwszym, wprowadzono różne opcje przy dodawaniu treści na ścianie. Teraz możemy nie tylko oznaczyć użytkownika, ale i dodać od razu lokalizację, a także określić do jakiej grupy użytkowników ma ten post dotrzeć (post publiczny, dla znajomych lub niestandardowy).

Więcej o tym zmianach znajdziecie tutaj.

Ponadto można z poziomu własnego profilu podejrzeć jak nasz profil wygląda dla innych osób. Do tej pory ta opcja była dostępna jedynie w ustawieniach prywatności. Teraz możemy to bezpośrednio przejrzeć w profilu. Służy do tego „Wyświetl jako…”


Zmianie uległa również opcja tagowania znajomych w mediach (zdjęcia i filmach). Poproście znajomego, aby Was otagował na zdjęciu.

8. Pozostałe

  1. Zdecyduj do kogo ma dotrzeć Twój post na FanPage’u, czyli możliwość targetowania postów jako FanPage do określonej grupy użytkowników
  2. Facebook rezygnuje z Daily Deals, czyli zawieszenie usługi Facebook Daily Deals
  3. Facebook i Heroku, czyli Facebook da Ci hosting pod Twoją aplikację
  4. Facebookowe Kręgi, czyli jak „posegrować znajomych”. Wygląda to fajnie, ale póki co nie miałem możliwości tego przetestować. Kilka screenów dostępnych jest tutaj.

To chyba wszystko. Gdybym coś pominął – piszcie :-).