Jak założyć FanPage na Facebooku?

Opublikowano 25 Gru 2010 w Facebook, Social Media

FanPage, czyli strona służąca do komunikacji ze swoimi klientami (fanami) na Facebooku jest ostatnio najbardziej pożądanym elementem w strategii marketingowej. Nic więc dziwnego, że z tego dobrodziejstwa zaczynają korzystać wszyscy, od małych przedsiębiorców, po miasta, drużyny sportowe, fundacje, a kończąc na muzykach, politykach i wielkich korporacjach.

Facebook to największy serwis społecznościowy świata liczący blisko 750 mln użytkowników (w samej Polsce wg. różnych danych od 6 do 10 mln), mający przy okazji spore ambicje osiągnąć 1 miliard już w 2012 roku. Facebook przemawia nie tylko ilością, ale i narzędziami, aplikacjami, możliwościami oraz tym, że zakładanie i prowadzenie stron fanowskich jest całkowicie bezpłatne. Wystarczy mieć konto na Facebooku, określoną strategię (w jaki sposób będziemy prowadzić FanPage), trochę wolnego czasu i podstawową wiedzę z zakresu zakładania i poruszania się na stronach fanowskich. I tu pojawia się problem. Mnóstwo osób nie ma pojęcia jak poprawnie założyć FanPage. I w ten magiczny sposób rodzą się profile (zwykłe konta użytkowników), które „pełnią” rolę stron fanowskich (w życiu bym nie dodał takiego konta do grona moich znajomych) czy grupy, które nie spełniają określonych założeń, z uwagi na zupełnie inny ich charakter i przeznaczenie.

Z tej okazji postanowiłem napisać krótkie „how-to” na temat zakładania stron fanowskich. Do dzieła!

Zakładam, że posiadasz już konto na Facebooku. Bez tego – jak już wcześniej wspomniałem – nie da rady.

1. FanPage – zakładamy stronę dla naszej marki

Aby założyć stronę fanowską należy przejść do zakładki ze stronami na Facebooku. Jest to miejsce, w którym: znajdują się najbardziej popularne strony (względem liczby fanów oraz przypisanych kategorii), możemy skorzystać z wyszukiwarki lub… założyć własną stronę, co pragniemy uczynić.


Klikamy zatem w przycisk „Utwórz stronę„. Naszym oczom powinna się ukazać następująca strona:


Facebook oferuje dwa rodzaje stron: Strona społecznościowa oraz Strona oficjalna.

Strony społecznościowe to strony, do których linki znajdują się w polach, które możesz dodać we własnym profilu – dotyczą ogólnych tematów i wszelkich rodzajów nieoficjalnych, lecz interesujących rzeczy, np. Warszawa czy Narty. Podobnie jak w przypadku innych stron, aby nawiązać połączenie, klikasz w przycisk „Lubię to!”, jednakże należy dodać, iż strony te nie są prowadzone przez jednego autora i nie wyświetlają się w Aktualnościach na głównej ścianie. Tworzą je wszyscy.

Nieco inaczej jest w drugim przypadku, czyli w przypadku stron oficjalnych (Lokalny biznes lub miejsce; Firma, organizacja lub instytucja; Marka lub produkt; Artysta, zespół lub osoba publiczna; Rozrywka), którą zamierzamy aktualnie założyć. Strony oficjalne są administrowane (zarządzane) bowiem przez upoważnionych przedstawicieli firm (np. agencji specjalizujących się w działaniach w social media), marek, znanych osób lub organizacji. Takie strony mogą tworzyć i udostępniać informacje dotyczące swoich produktów, wydarzeń i wszystkiego co jest związane bezpośrednio z danym podmiotem.

W naszym założeniu jest stworzenie strony fanowskiej dla marki, dlatego też wybieramy opcję numer dwa: strona oficjalna (Firma, organizacja lub instytucja).

Jak widać na zamieszczonym obrazku po lewej, przed utworzeniem strony należy wybrać jej charakter (kategorię), podać nazwę (trzeba pamiętać o poprawnej nazwie; zmiany po założeniu są możliwe tylko przez pewien okres czasu, uzależniony od ilości pozyskanych fanów), przejrzeć i zaakceptować regulamin oraz oznajmić, iż posiadasz pozwolenie na prowadzenie danej strony (przeczytaj Oświadczenie dotyczące praw i obowiązków). Musisz pamiętać, że Facebook może usunąć Cię z listy administratorów i usunąć Twoją stronę jeśli złamiesz powyższe postanowienia.

Ostatnią czynnością jest kliknięcie w przycisk „Utwórz stronę„.

W ciągu kilku następnych sekund Facebook powinien „zwrócić” nam przygotowaną stronę, gotową do dalszej edycji i personalizacji. Ready?

2. FanPage – modyfikujemy naszą stronę

Świeżo utworzony FanPage (goły) wygląda następująco:


Już na wstępie Facebook wita nas hasłem „Witamy na Twojej nowej stronie. Rozpocznij korzystanie z niej!” (w zakładce Zacznijzakładka nie jest widoczna dla osób, które nie są fanami naszej strony – nie klikną „Lubię to!”) oraz nakłania do pierwszych modyfikacji, które zaraz omówimy. Zanim jednak zaczniemy, czas na wyjaśnienie oznaczonym na powyższym obrazku boksów (A-E).

Alogo, zdjęcie profilowe, przeze mnie nazywane jako „słupek”. W chwili obecnej Facebook skaluje wrzucane zdjęcie, w taki sposób aby szerokość nie była większa niż 200 pikseli (niebawem będzie to 180px). Zdjęcie powinno być zbliżone kształtem do kwadratu. Może to być jednak 200 na 600 pikseli, co ostatnio jest bardzo popularne. Trzeba pamiętać, że Facebook generuje z wrzuconego obrazka miniaturkę o wymiarach 50×50, która jest używana w Aktualnościach na głównym wallu. O tym w jaki sposób dobrze przygotować to miejsce możecie przeczytać w artykule – Jak dobrze przygotować zdjęcie profilowe?

Bzakładki, nawigacja. Odpowiada za poruszanie się po naszym FanPage’. W tym miejscu możemy także dodać różne aplikacje oraz inne interesujące nas funkcje. Niestety, Facebook już niebawem zrezygnuje z tej opcji, na rzecz nowej nawigacji, która będzie dostępna pod logiem/zdjęciem profilowym (patrz pkt. A).

Ckrótki opis. W tym miejscu możemy napisać krótką informację na temat tego, czym się zajmuje nasz FanPage (marka) czy podać zewnętrzny adres strony internetowej.

Dstatystyki naszej strony. O tym więcej w artykule Facebook Insights – statystyki stron fanowskich.

Ereklama w ekosystemie Facebooka. W tym miejscu możemy zaplanować naszą kampanię reklamową (naszego FanPage’a bądź zewnętrznej strony internetowej). Facebook od samego początku pokazuje nam jak może wyglądać nasz boks reklamowy. O tym jak przygotować boks reklamowy i zaplanować kampanię reklamową możesz dowiedzieć się u mnie kontakt).

Skoro wiesz już z czego składa się strona fanowska, nadszedł czas na pierwsze modyfikacje.

Na wstępie Facebook poprosi o podanie podstawowych informacji na temat marki. Jak sam(a) zobaczysz to miejsce, w którym można podać podstawowe informacje o swojej marce, np. Adres, Miejscowość, Kod pocztowy, Misja, Opis, itd. Następnie… podążaj za instrukcją.

1Dodaj obraz. W całości wytłumaczone wyżej, pkt A.

2Zaproś znajomych. W tym miejscu – jak się zaraz po kliknięciu przekonasz – możesz zaprosić swoich znajomych, do polubienia Twojej strony.

3Powiedz swoim fanom. W tym miejscu – jak się zaraz po kliknięciu przekonasz – możesz zaprosić swoich znajomych, do polubienia Twojej strony. Więcej informacji – Fani dzięki kontaktom z Gmail i bazie danych z adresami e-mail.

4Publikuj zmiany statusu. To już nic innego jak publikowanie na ścianie informacji, które będą pojawiać się w Aktualnościach (na ścianie głównej) Twoich fanów.

5Promuj tę stronę w swojej witrynie. Facebook zachęca do wygenerowania specjalnego boksu (ramka fanów), którą można umieścić na swojej stronie internetowej, blogu, itp. Dzięki temu użytkownicy odwiedzający stronę internetową mogą w łatwy i szybki sposób połączyć się z Twoim FanPage’m. Więcej o „Like Box” możesz przeczytać w jednym z moich artykułów.

Gotowe. FanPage (w wersji podstawowej) jest gotowy do komunikacji ze społecznością. Zostaje kilka zmian kosmetycznych np. przyjazny URL (przyznasz, że adres internetowy http://www.facebook.com/pages/Strona-testowa/227757417288069 nie jest zbyt ciekawy) i możesz zacząć działać. Powodzenia!