Gigantyczna siła social media na przykładzie Orange

Opublikowano 20 Paź 2011 w Facebook, Social Media

Dzisiejsza akcja na FanPage’u Orange Polska po raz kolejny pokazała jak ogromna siła drzemie w mediach społecznościowych. Zwykłe zapytanie, które w normalnym środowisku zapewne przeszłoby bez echa, w mediach społecznościowych wywołało piekło, nazwane kryzysem.


Samego postu nie kwalifikowałbym jako kryzysowego, tak jak miało to miejsce w przypadku Nikona. Przypuszczam, że gdyby autor rozdzielił dwa pierwsze wyrazy słowem „pozytywnym”, to reakcja społeczności byłaby zupełnie inna. Dzisiejszy case dobitnie pokazuje jak ogromna siła drzemie w social mediach, i ogólnie społecznościach. Gdyby nie ogrom Facebooka, gdyby nie możliwość udostępniania oraz komentowania, dzisiejszego „kryzysu” z pewnością by nie było. To siła SM, które jest niczym kula śnieżna. Rozpędza się i napędza. Dzięki nam.

Przykład odważnego posunięcia (zapewne nieświadomego ze strony moderatora FP) ze strony Orange, powinien być również lekcją czym tak naprawdę są media społecznościowe.

Facebook (prowadzenie FanPage’a) jak dla mnie nie jest kolejnym narzędziem i/lub kanałem stricte marketingowym. Takim kanałem jest telewizja, radio czy prasa, gdzie reklama jest jednostronna, i od której możemy w dowolnym momencie uciec (przełączyć kanał, odwrócić głowę, itp.). Facebook to społeczność, to relacje, to budowanie i utrzymywanie tych relacji. To zadawanie pytań, to konieczność bycia autentycznym, wiarogodnym. To PR. Nie wysyłamy tu jednostronnych komunikatów. Nie piszemy do robotów. To ludzie!

Polecam tekst o budowaniu relacji w kontekście notek prasowych, który napisał Paweł Tkaczyk – O naprawianiu „R” w Public Relations.

Świetnym przykładem komunikacji z fanami jest FanPage Radio ESKA, gdzie społeczność wie z kim rozmawia. Gdzie może się utożsamiać z marką poprzez DJ’ów, moderatorów. Oczywiście, po części wynika to z charakteru samej marki, lecz nie sądzę, aby takich zwyczajów nie dało się przenieść gdziekolwiek dalej.

Tylko w tym tygodniu o sile społeczności przekonały się m.in. marki Frugo z ankietą dającą możliwość dopisania własnej odpowiedzi oraz dotpay, który posunął się do tak drastycznych metod jak usunięcie całego FanPage’a.



Amen.