Facebook zmienia formułę liczenia aktywnych użytkowników

Opublikowano 17 Paź 2011 w Facebook, Social Media, Statystyki

Zgodnie z zapowiedzią, która miała miejsce podczas konferencji f8, Facebook zmienił wygląd okna dialogowego proszącego użytkownika w imieniu aplikacji o udostępnienie informacji z profilu. Redesign jest jednak mało istotny, jeżeli spojrzymy na resztę aktualizacji, w tym – sposób naliczania aktywnych użytkowników przez Facebooka.

Nowa formuła naliczania aktywnych użytkowników obejmuje tylko tych użytkowników, którzy udostępnili swoje dane w aplikacji w oknie dialogowym. Facebook nie bierze już pod uwagę użytkowników, którzy dotarli do okna dialogowego, ale nie wyrazili tam zgody lub przeszli do aplikacji bez konieczności udostępniania swoich danych (statyczne aplikacje).

Wprowadzona zmiana widoczna jest już w serwisie AppData. Wystarczy spojrzeć na wyniki największych developerów (Zynga, EA Playfish) czy ich tytuły (CityVille, The Sims Social), aby zauważyć jednorazowy spadek MAU i DAU. Najpopularniejsze gry społecznościowe na FB (Simsy > CityVille, to kwestia czasu) straciły na tej zmianie blisko 20 milionów użytkowników.

Co ciekawe, Facebook informuje, iż wprowadzona zmiana w żaden sposób nie wpływa na rzeczywisty ruch pomiędzy aplikacją a użytkownikami, a jedynie dokładniej określa ile osób z danej aplikacji korzysta. Dotychczasowe statystyki widoczne są w Insights > Użytkownicy, jako „Wyświetlenia okien dialogowych”. Co to oznacza?

Wydaję mi się, że w tym przypadku wszelkie rekordy (np. CityVille przeszło 100 mln) są mocno naciągane. No chyba, że graczem nazywamy osobę, która nie wyraziła chęci na udostępnienie swoich danych w aplikacji i tym samym – nie widziała gry, ale została policzona jako gracz.

A tak wygląda nowe okno dialogowe: