EdgeRank – czemu nie widać postów na ścianie?

Opublikowano 1 Mar 2011 w Poradnik

Nie widzisz postów swoich znajomych? Lubisz FanPage swojej ulubionej marki IT, ale nie możesz dostrzec nowych aktualności na ścianie? To nie Twoja wina. Za taki stan rzeczy odpowiada tzw. EdgeRank, czyli algorytm napisany przez Zuckeberga w celu filtrowania wiadomości w sekcji News Feed (odpowiednik dla Page Rank od Google). W innym przypadku ilość treści produkowanej przez coraz większą liczbę stron fanowskich byłaby dla użytkownika naprawdę przytłaczająca (polecam [infografika] Obsesja na punkcie Facebooka).

Niezależnie od charakteru naszego contentu (zdjęcie, status, wideo) każdy post jest traktowany jako „obiekt”, a algorytm bierze pod uwagę interakcję pomiędzy użytkownikiem a twórcą treści. Na EdgeRank składają się trzy istotne czynniki:

1. Affinity score between viewing user and edge creator – jak sama nazwa wskazuje jest to wynik, a w zasadzie siła z jaką twórca treści jest powiązany z czytelnikiem. Mówimy tutaj przede wszystkim o odwiedzaniu danego profilu bądź FanPage’a. Im częściej, tym lepiej.

2. Weight for this edge type – w tym przypadku mówimy o komentarzach i „Lubię to!” uzyskanych bezpośrednio przez wpis. Tutaj polecam przeczytać – Zaangażowanie fanów, czyli Engagement Rate.

3. Time decay factor based on how long ago the edge was created – w skrócie: data dodanego postu. Im starszy post, tym gorzej dla końcowego wyniku EdgeRank.

Post (czy to strony, czy znajomego) ma więc największe szanse na pojawianie się w news feedzie w momencie gdy odpowiednia ilość osób wejdzie z nim w interakcje.

Źródło (stare):

Na koniec warto zapamiętać (dotyczy wszystkiego);

Wiemy co trzeba robić. Czas się zastanowić jak.