Co się kroi na Facebooku? Nowości, zmiany i knucie

Opublikowano 26 Sty 2014 w Facebook, Mobile, Social Media

Staram się nie rozpisywać na temat poszczególnych zmian na Facebooku, wrzucając je po prostu na FanPage, ale ostatnio sporo się tego nazbierało, więc warto całość zebrać do kupy i opublikować w jednym miejscu. Część z nich już funkcjonuje, niektóre dopiero za oceanem, a niektóre są dopiero w fazie testów bądź projektowania. Zatem jeżeli czegoś jeszcze nie masz – spokojnie, tu panuje totalny random.

1. Facebook testuje własną sieć mobilną – za adweek.comFacebook for Business

W trzecim kwartale 2013 roku z Facebooka w wersji mobilnej korzystało 874 mln użytkowników miesięcznie (MAU), z czego ponad pół miliarda dziennie. Zuckerberg zdaje sobie jednak sprawę, że jeżeli chce pozostać w grze – a biorąc pod uwagę spekulacje nt. rychłej śmierci serwisu – to musi poszerzyć swoje możliwości i wyjść do mobile’a poza swój ekosystem, co właśnie czyni.

Na biznesowym blogu Facebooka możemy przeczytać o testach reklam w zewnętrznych aplikacjach mobilnych, które nie są nowością, bo miały już miejsce w przeszłości, aczkolwiek teraz są more like a mobile ad network, co jasno komunikuje: chcemy zbudować własną sieć mobilną.

Dlaczego dla Facebooka powinno to być istotne? Pod koniec 2013 roku Twitter kupił za 350 mln dolarów MoPub, największą mobilną platformę typu Ad Exchange na świecie (dowiedz się więcej). O Google’u nie będę wspominał. Zuckerberg musi utrzymać się w grze.

2. Kolejne zmiany w Edge Ranku, czy ten algorytm jeszcze działa?

Na początku grudnia ub. roku Facebook przyciął zasięgi naszych FanPage’y, doprowadzając wielu z nas do furii :-). Z mojego punktu widzenia najbardziej oberwało się zdjęciom, linkom oraz video, chociaż nie wszędzie, bowiem sporo też zależy od charakteru danej społeczności.

Przez ostatni miesiąc najlepszy zasięg na Social 360 osiągały statusy tekstowe, nawet jeśli zwierały w sobie po kilka linków (bardzo istotne jest, aby były traktowane jako status tekstowy). Niestety, kolejne zmiany w EdgeRanku powodują, iż i tego typu posty będą mocno ograniczone pod względem zasięgu. Facebook ponownie stawia na jakość i zamierza „nagradzać” posty z dużą grafiką i linkiem. Tego typu content ma generować większe zaangażowanie i uzyskiwać jeszcze większy zasięg organiczny.

Trzeba sobie zadać pytanie, czy ten algorytm w ogóle jeszcze działa? To jak wygląda od jakiegoś czasu mój Newsfeed nie może być wynikiem działania poprawnego algorytmu.

3. Reklamy video już na dniach?

advideo

Na to wychodzi. Artur Jabłoński wrzucił screena z aplikacji mobilnej (Android), w której Facebook zaczyna powoli komunikować wprowadzenie nowego formatu reklamowego. Sam jeszcze nie miałem. Jak to działa możecie zobaczyć w video powyżej.

4. Redesign aplikacji mobilnej (Android)

appredesign

Ciekawostka prosto z Grecji. Tak ma wyglądać nowa aplikacja Facebooka na Androida. Teoretycznie powinna być już dostępna dla członków Facebook for Android Beta Testers, ale mimo iż jestem członkiem od jakiegoś czasu, nie mam tej przyjemności. Ze screenów można wywnioskować, że aplikacja będzie bardzo zbliżona pod względem designu do Facebook Messengera i… Twittera.

5. Mniej istotne, drobne zmiany i nowości

  • Do końca stycznia można zgłaszać swoje kampanie przeprowadzone na Facebooku do konkursu Facebook Studio Awards 2014.
  • Popularne tematy (Trending) już na Facebooku. Znamy to już z Twittera. Niestety podobnie jak i hashtagi, na Facebooku to się nie sprawdzi.
  • Od jakiegoś czasu można linkować konta pomiędzy Facebookiem a Instagramem. Opcja łączenia „Connect to Instagram” ma się pojawić w edycji strony na FanPage’ach już na dniach.
  • Niebawem w wiadomościach na Facebooku ma być dodatkowo wyświetlany status danego użytkownika (np. czy jest online).
  • W końcu można edytować (zarówno treść jak i datę) wcześniej zaplanowane na Facebooku posty.
  • O kilku dodatkach (m.in. funkcja Q/A, dotacjach czy opcji podpinania trailerów w górnej części timeline’a) pisze również Jakub Prószyński w dziewiętnastej edycji Pijaru Ficzery, polecam.

Na koniec dla kontrastu zachęcam Was do śledzenia mojego konta na Twitterze :-D.