10 najczęściej popełnianych błędów w działaniach na Facebooku

Opublikowano 19 Lut 2011 w Poradnik

O czym należy pamiętać i czego nie należy robić prowadząc FanPage? Socialbakers przygotowało listę najczęściej popełnianych błędów przez social media specjalistów na Facebooku. Choć lista nie jest czymś zaskakującym, to jednak w moim odczuciu jest nagminnie łamana. Zapraszam do zapoznania się z tematem dziesięciu najczęściej popełnianych błędów w działaniach na Facebooku oraz wyrażania swoich opinii w komentarzach bądź bezpośrednio na Facebooku.

Dekalog błędów:

1. Ilość postów ma znaczenie – jak często postujecie na swoich FanPage’ach? Raz, dwa, trzy razy dziennie? Optymalnym rozwiązaniem jest jeden post dziennie (lub więcej, w przypadku ważnej i interesującej informacji).

Przejrzałem największe polskie marki i nie jest źle. Większość „trzyma się” w dopuszczalnych granicach, tj. do 12-14 postów tygodniowo. Choć nie u wszystkich jest tak kolorowo.

Największa Cola postuje 2-3 razy na tydzień.

2. Reposting – wklejanie kilka razy z rzędu tej samej wiadomości nie musi być aż tak złe. Warunkiem jest dobranie unikatowej treści. Należy się wystrzegać dublowania tych samych postów. To się mija z celem. Przykład poniżej.

3. Polemizować na argumenty z fanami – tutaj idealnym przykładem jest starcie na linii Greenpeace vs Nestle Kit Kat. W Polsce również było kilka przypadków (nieco mniej spektakularnych). Ostatnio chociażby z Alfa Star. Poniżej case.

4. Usuwanie negatywnych komentarzy – najgorsza z możliwych rzeczy w social mediach. Nigdy, przenigdy nie kasuj komentarzy swoich fanów, które mają negatywny wydźwięk wobec Twojej marki. No chyba, ze zostały napisane przez trolla.

Idealnym przykładem jest case z trzeciego punktu.

5. Dwa posty na szybko – masa osób publikuje kilka postów w odstępie np. 5 min. Oszczędność czasu? Owszem. Wchodzisz, rach ciach i po sprawie. Niestety, w ten sposób spada zaangażowanie fanów z marką (zobacz Zaangażowanie fanów, czyli Engagement Rate), a często jest i tak, że nie wszystkie nasze posty zostaną wyświetlone na głównej ścianie Facebooka.

6. Zróżnicowanie postów – kolejny ważny element w całej układance. Prowadząc FanPage staraj się aby content dodawany na ścianie był zróżnicowany. Wyrzekaj się podobnych treści, jednakowych form i zbyt częstego linkowania do stron internetowych Twojej marki. Używaj zdjęć, wydarzeń, notek.

7. „Puste posty” – czyli CTRL+C / CTRL+V. Do każdej takiej notki wypada napisać chociaż z dwa zdania sensownego opisu, który zachęci fana do zaznajomienia się z materiałem.

Z drugiej strony nie należy przesadzać. Wklejenie kilku zdań w jednym poście jest równie męczące co ich brak. Żyjemy w czasach twittera! 140 znaków to max.

8. Brak odpowiedzi lub guzdralstwo – to kolejny ważny aspekt związany z działalnością w social mediach. FanPage to jeden z tych kanałów komunikacji, który powinien „na poczekaniu” odpowiadać i komunikować się ze swoimi fanami, w dużej części – klientami. Nie call center, nie e-mail, nie strona internetowa marki, a właśnie Facebook i np. twitter. Pamiętaj, aby odpowiadać na komentarze i zapytania Twojej społeczności najszybciej jak się da. Zawsze.

Dialog z klientami jest najważniejszy. W końcu po to Twoja marka pojawiła się na Facebooku.

9. Bądźmy kanałem RSS – największa głupota na świecie: zrobić z FanPage’a kanał RSS. Engagement Rate na poziomie 0,01%. Przykład niżej (HLTV.org):

10. Landing page – trend, który narodził się w Stanach Zjednoczonych x lat temu na dobre zagościł na polskich FanPage’ach. I dobrze, to fajnie wygląda. Trzeba dodać, że z miesiąca na miesiąc jest coraz lepiej. Pamiętajcie, że wraz z 11 marca 2011 roku (Koniec aplikacji w FBML) przestanie działać FBML, a wszystkie zakładki będziemy tworzyć jako aplikacje.


Landing Page powinien być przejrzysty, estetyczny, przyjazny i nie za duży. Może zachęcać do polubienia naszego FanPage’a.

Czy należy coś dodać?